وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع
وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع

تأسیسات مکانیکی

- محاسبه آبگرم مصرفی مورد نیاز:

آب داغ تولید شده توسط بویلرهای تعبیه شده در موتورخانه مرکزی به داخل منبع کویلدار یا دو جداره وارد شده و پس از تبادل حرارت با آب سرد ورودی به منابع مذکور، آب گرم مصرفی تامین شده و توسط پمپ در داخل ساختمان به گردش در می آید.

جهت محاسبه میزان آب گرم مصرفی مورد نیاز ساختمان،حداکثر مصرف آب گرم را از جدول مربوطه که در ذیل بخشی از آن نشان داده شده است استخراج سپس در ضریب تقاضا ضرب نموده،مقدار واقعی مصرف آب گرم بدست می آید.با ضرب کردن عدد بدست آمده در ضریب ذخیره منبع،حجم منبع آب گرم مصرفی بدست می آید.     

مقاوم سازی 

 -منبع ذخیره آب

جهت ذخیره آب مصرفی و نیز آب مورد نیاز جهت اطفا حریق از منبع ذخیره آب استفاده می گردد.

مقدار ذخیره آب مصرفی برای شرایط ،موارد و مکانهای مختلف فرق می کند. مقدار ذخیره آب مصرفی معمولاً براساس مصرف یک شبانه روز پروژه و جهت اطفا حریق بر اساس مدت زمان مورد نیاز تا زمان رسیدن ماموران آتش نشانی پیشنهاد می گردد.

- اطفاء حریق:

جهت اطفاء حریق از جعبه های آتش نشانی در طبقات و اسپرینکلر در پارکینگها استفاده می شود که فشار آب مورد نیاز آنها توسط بوسترپمپهای مربوطه در موتورخانه مرکزی تامین می شود

تأسیسات مکانیکی

بوسترپمپ

-محاسبه سیستم لوله کشی آب مصرفی،فاضلاب و تهویه

جهت طراحی سیستم لوله کشی آب مصرفی،فاضلاب و تهویه با توجه به نقشه های  معماری بهترین مسیر جهت عبور لوله ها انتخاب شده و سپس به کمک جداول و نمودارهای مربوطه(که تعدادی از آنها  در فایل pdf نشان داده شده است)  سایز لوله ها بدست می آید.

جهت محاسبه سایز لوله های آب مصرفی مقدار SFU را از جدول مربوطه استخراج نموده سپس با مراجعه به نمودار مربوطه مقدار جریان آب برحسب GPM را به دست آورده و نهایتا با مراجعه به نمودار افت فشار لوله های با سطح داخلی ناصاف قطر لوله به دست می آید.

تأسیسات مکانیکی

نمونه ای از پلان لوله کشی آب مصرفی

جهت محاسبه سایز لوله های فاضلاب مقدار DFU را از جدول مربوطه (در فایل pdf موجود است) استخراج نموده سپس با توجه به شیب لوله وDFU بدست آمده سابز لوله بدست می آید.

تأسیسات مکانیکی

نمونه ای از پلان لوله کشی فاضلاب

-محاسبه و انتخاب تجهیزات موتورخانه:

 با توجه به بار سرمایش گرمایش محاسبه شده و نیز بار حرارتی آب گرم  مصرفی مورد نیاز ساختمان،بویلر،مشعل،چیلر،برج خنک کن ،منبع کویلدار یا دوجداره،منبع انبساط،پمپ سیرکولاسیون گرمایش و نیز پمپ گردش آب گرم مصرفی و... از کاتالوگ مربوطه انتخاب می گردد.

تأسیسات مکانیکی

         یک نمونه فلودیاگرام موتورخانه

برای  دریافت فایل PDF لطفاً اینجا را کلیک کنید.

دستگاه فیلتر شنی

فیلتر شنی دستگاهی است که با صاف نمودن (فیلتر اسیون) فیزیکی آب باعث حذف ذرات معلق موجود در آن نظیر گل، رنگ، مواد آلی، پلانکتون، باکتری‌ها و ذرات حاصل از خوردگی می‌شود. 
در این دستگاه، آب حاوی ذرات معلق را از بستری از ذرات یک ماده که می‌تواند شن و یا ذغال آنترایست (فیلتر کربن اکتیو) باشد عبور می‌دهند. در اثر عبور آب از خلل و فرج بین ذرات شن، مواد معلق آب گیر کرده و آب تقریبا عاری از مواد معلق، بدست می‌آید. البته جمع شدن ذرات معلق در خلل و فرج فیلتر، باعث افزایش افت فشار می‌گردد که اگر این افت فشار از حد معینی تجاوز نماید، باید صافی را شستشو داد. 

                                    
کاربرد دستگاه فیلتر شنی: 
الف: تصفیه آب رودخانه‌های با کدورت بالا پس از واحدهای انعقاد، لخته سازی و ته نشینی جهت تهیه آب شرب، بهداشتی و صنعتی 
ب: جهت تصفیه آب استخر برای جلوگیری از کدر شدن آب و زلال سازی آن 
ج: تصفیه نهایی فاضلابهای صنعتی و انسانی 
د: تصفیه آب برج خنک کن از مواد معلق نفوذی از هوا به آب مانند گرد و خاک 
البته در هنگامی که بجای شن از ماده‌ای بنام کربن اکتیو (کربو- دور) دستگاه استفاده شود، با حذف کلر، فنولها و مواد آلی مشابه، مزه نامطلوب و رنگ آب از بین خواهد رفت. در اینگونه فیلترها توصیه می‌شود زغال موجود در دستگاه هر شش ماه یکبار شستشو و احیا گردد. برای این منظور کافی است پس از شستشوی معکوس فیلتر، دانه‌های زغال را به مدت 20 الی 30 دقیقه با بخار آب کم فشار شستشو داد. 
ساختمان فیلتر شنی (فشاری) 
بدنه این فیلترها، استوانه‌ای شکل و از فولاد بر اساس استاندارد‌های معتبر ساخته شده است و دارای دو دریچه بازدید بوده و برای جلوگیری از خوردگی، کلیه سطوح مجاور با آب داخل مخزن دستگاه از دو لایه رنگ اپوکسی و کلیه سطوح بیرونی دستگاه که در مجاورت هوا قرار دارند رنگ روغنی پوشش داده می‌شود. فشار استاندارد در این فیلترها بین 7-3 اتمسفر می‌باشد و اگر فشار بیش از این باشد باعث ایجاد پدیده شیارسازی می‌شود. 
این فیلترها هم بصورت عمودی و هم بصورت افقی ساخته می‌شوند. قطر فیلترهای عمودی استاندارد از حدود 5/0 تا 3 متر و ارتفاع آن بین 7/0 الی 5/1 متر می‌باشد. البته فیلترهای عمودی به خاطر آنکه در تمام راستای ارتفاع آنها عمل تصفیه فیزیکی انجام می‌گیرد به فیلترهای افقی ترجیح دارند. در فیلترهای افقی آب ورودی و آب حاصل از شستشو از طریق یک کانال فلزی طولی تقسیم و یا جمع آوری می‌گردد اما در در فیلترهای عمودی این عمل توسط نازلهای ورودی از بالای دستگاه انجام می‌پذیرد. 
                    
شکل فیلتر شنی فشاری


همانطور که در شکل ملاحظه می‌شود این فیلترها از یک بستر شن دانه‌بندی شده با خلوص 98% و یک صفحه مشبک با 50 تا 70 عدد پستانک در هر متر مربع جهت آبکشی و جلوگیری از خروج ذرات شن از دستگاه تشکیل شده است. اندازه ذرات شن که بصورت دانه‌بندی شده و طبقاتی بروی صفحه مشبک قرار گرفته‌اند بر حسب اندازه ذرات معلق در آب تعیین می‌شود.ترتیب قرارگیری اندازه این ذرات از بالای بستر بطرف پایین بستر به ترتیب درشت به ریز می‌باشد. 
بخاطر لزوم انجام دو عمل سرویس دهی دستگاه و شستشوی معکوس در دستگاه فیلتر شنی ,مدار لوله کشی این دستگاه طوری طراحی شده است که بصورت ساده‌ای هر دو عمل را انجام دهد. کنترل فیلتر شنی به سه روش 1- کنترل با شیرهای دستی2- کنترل با شیرهای چند راهه دستی 3- کنترل تمام اتوماتیک توسط شیرهای چند راهه اتوماتیک انجام می‌پذیرد که البته لوله کشی انجام شده توسط کارخانه ایران مخزن بصورت دستی بوده و به دو روش که در زیر نشان داده شده است صورت می پذیرد.
شکل لوله کشی مربعیشکل لوله کشی خطی
1- شیر ورودی 
2- شیر فاضلاب 
3- شیر شستشوی معکوس 
4- شیر خروجی آب تصفیه شده 
5- مانومتر 
6- منهول فوقانی 
7- منهول تحتانی 

دستور العمل بهره برداری از دستگاه: 
بعد از انجام لوله کشی های مربوطه نوبت به ریختن سیلیس درون دستگاه میباشد. برای این کار از سه نوع شماره سیلیس (ریز، متوسط،درشت ) استفاده میشود.ابتدا سیلیس دانه درشت را بروی صفحه نازل ریخته و از منهول تحتانی ( شماره 7) سطح آنرا کاملا صاف نموده و درب آنرا ببندید. سپس بترتیب سیلیس دانه متوسط و دانه ریز را از منهول فوقانی ( شماره 6 ) ریخته و توسط قطعه چوبی سطح آنرا صاف نمایید.در انتها درب منهول فوقانی را ببندید. 
شستشوی معکوس : شیرهای شماره 1 و 4 بسته و شیرهای شماره 2 و 3 باز. در این حالت سیلیس موجود در دستگاه شستشو می شود.اینکار تا زمانی ادامه می یابد تا آب خروجی از شیر شماره 2 (فاضلاب) کاملا صاف شود. 
نحوه استفاده : شیرهای شماره 1 و 4 باز و شیرهای شماره 2 و 3 بسته . در این حالت دستگاه آب ورودی را تصفیه می نماید و آب زلال از شیر شماره 4 خارج میشود. 
در نگهداری فیلترها نکته بسیار مهم آن است که در مواقع تعطیلی بیش از سه هفته، صلاح این است که آنها را کاملاً از آب تخلیه نماییم. اما اگر زمان تعطیلی کار دستگاه حدود 2 تا 3 هفته است بهتر است که فیلترها تخلیه نشوند چون برای راه‌اندازی مجدد به دقت نسبتاً زیادی نیاز است تا بستر فیلتر شکل مطلوب به خود را بگیرد. در این حالت با بستن شیر خروجی فیلتر، آب را داخل فیلتر نگه می‌داریم. 

 
     

هوازدای گرم (Thermal deareator)



کاربرد: به منظور حذف گازهای موجود در آب (نظیر اکسیژن و دی اکسید کربن) که در اثر فشار و حرارت سیستمهای تاسیساتی نظیر دیگهای بخار خاصیت خورندگی بر روی فلزات پیدا می‌کند از دستگاهی بنام هوازدای حرارتی استفاده می‌شود بنابراین این گازها باید بطور کامل از آب جدا شوند بطوریکه میزان گاز دی اکسید کربن در آب به صفر و میزان اکسیژن محلول به کمتر از Lit/cc 0.0055 برسد. 

کارکرد: 
گازهای موجود در آب با افزایش درجه حرارت آب حلالیت خود را در آن از دست می‌دهند و افزایش جداسازی این گازها از آب رابطه مستقیمی با درجه حرارت کاری دارد و بنابراین دستگاه هوازدا از این خاصیت استفاده نموده و با اسپری نمودن آب و تماس آن با بخار ورودی به دستگاه که بصورت مخالف به یکدیگر برخورد می‌نمایند باعث جداسازی گازهای محلول در آب می‌شوند. عمل برخورد و تلفیق غیر همسوی آب و بخار پس از پاشش آب به قسمت هوازدا ممکن است بصورت عبور نمودن آب از لابلای سینی‌های تعبیه شده یایک بستر آکنده (Packing) که جهت افزایش سطح تماس آب و بخار داخل یک برجک قرار دارد و یا اسکرابر داخل مخزن هوازدا باشد.در هر سه نوع بیشتر اکسیژن و دی اکسید کربن محلول در آب، در اثر پاشش اولیه آب حذف می‌شوند و بقیه آن در تماس بخار با آب حذف می‌گردد. 
جهت گرمایش هر چه بیشتر آب ورودی به دستگاه و به منظور افزایش راندمان تخلیه هوا از آب هنگام اسپری نمودن آن، معمولاً از یک پیشگرمکن نظیر مبدل حرارتی استفاده می‌شوند. البته لازم به ذکر است که دستگاه هوازداممکن است درشرایط خلاء، تحت فشار(برجک‌دار-شکل 1)ویا اتمسفریک(پرموتیت شکل 2)کار کند که دمای مطلوب آب ورودی تابع نوع آن می‌باشد. در نوع خلاء بهترین دما ، در نوع اتمسفریک  و در نوع تحت فشار  می‌باشد. 

شکل 2- طرح پرموتیت 


در نوع تحت فشار که از یک برجک برروی مخزن حاوی آکنه یا سینی استفاده می‌شود، ارتفاع برجک بستگی به ظرفیت و میزان عبور آب دارد. ولی در طرح پرموتیت، از یک سینی و مسیر داخلی بنام اسکرابر استفاده می‌شود که بعد از پاشش آب از اسپری والو و قبل از برخورد آن به سطح سینی، اکثر گازهای خورنده از آن جدا، سپس آب از مجرای زیر آن به قسمت زیرین اسکرابر رفته و با بخار ورودی به دستگاه با شرایط بار بسیار کم برخورد نموده و از قسمت بالای آن سرازیر می‌شود. 
بعد از تبادل حرارت بخار و آب، بخش اعظم بخار به غیر از مقدار کمی که جهت خارج کردن گازهای غیر قابل تقطیر به هوای خارج تخلیه می‌شود، به آب تبدیل می‌شود بنابراین برای جمع آوری آبهای حاصل از این برخورد، از مخزن ذخیره‌ای که لوله‌های خروجی دستگاه در زیر آن نصب شده استفاده می‌شود. در حقیقت این مخزن نقش مخزن کندانس، مخزن ذخیره و مخزن تعادلی حرارت (جهت جلوگیری از شوک حرارتی) را انجام می‌دهد. 
برای نگهداری دستگاه هوازدا و جلوگیری از خوردگی آن در قسمت مخزن ذخیره از رنگ اپوکسی مقاوم حرارت استفاده شده و قسمت برجک آن از جنس استنلس استیل ساخته می‌شود. 
برای کاربری آسان و ایمنی دستگاه نیز از انواع دستگاههای کنترلی نظیر مانومتر، ترمومتر، شیشه آبنما، تله سرریز (Overflow Trap) کنترل کننده سطح آب (Level Control)، لوله‌های گرم کننده،شیر خلاء شکن، شیر فشار شکن، شیر برقی آب و بخار ورودی ترموستات و دریچه بازید (منهول و هندهول) استفاده می‌شود. 

جداول انتخاب طرح پرموتیت: 


انتخاب طرح برجک دار:
 

عکس متحرک - دو سیال با ویسکوزیته متفاوت

                                         

 

سیال بنفش دارای ویسکوزیته بیشتری نسبت به سیال سفید رنگ است.

توجه: تا بارگذاری کامل تصویر، لطفا" منتظر بمانید.

عملکرد ماشین های مکانیکی نسبتا پیچیده ، در قالب انیمیشن


ماشین بخار

چرخ خیاطی

موتور ساعت

گیربکس (جعبه دنده) دستی خودرو

پلوس خودروهای دیفرانسیل جلو

اسلحه ناوهای جنگی


موتور اتومبیل از نوع گردان (Wankel) که اختراع بسیار جالبی است و در برخی خودرو های خاص استفاده می شود و قدرت بسیار بالایی دارد.



فن دستگاهی است که انرژی مکانیکی را از یک محرک خارجی دریافت می کند و آن را به هوا منتقل می نماید که این عمل موجب انتقال هوا و  افزایش فشار آن می گردد و از همین رو اهمیت فوق العاده ای در صنعت تاسیسات دارد به همین منظور مطلب زیر را که به معرفی کامل انواع فن می پردازد قرار داده ایم ، امید که مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.


 کمپرسورهای پیستونی :

امروزه در صنعت تبرید بیشتر از کمپرسورهای پیستونی استفاده می شود . در این نوع کمپرسور ها از حرکت رفت و آمدی پیستون سیال را متراکم می نمایند .این نوع کمپرسور اغلب در سیستم تبرید مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است قدرت آنها از چند دهم اسب تا چند صدم اسب باشد و می تواند از یک سیلندر ویا چند سیلندر تشکیل شده باشد.

انیمیشن آموزشی نحوه کار کمپرسورهای پیچی

در این مطلب دو فیلم از کمپرسور های پیچی برای شما عزیزان قرار داه ایم امیدوارم از دیدن آنها نهایت استفاده را ببرید. ( منبع عکس ها  www.parsvacuum.com )

DOWNLOAD


انواع پمپ

در این مطلب که به صورت پاور پوینت تهیه شده به بررسی انواع پمپ ها از نطر نوع چگونگی انتقال سیال پرداخته شده است.


محسابه گر آنلاین و خودکار اسپلیت (کولر گازی)

آیا تا به حال خواستید برای فضای مسکونی یا اداری خود از سیستم های نهویه مطبوعی مانند کولر گازی یا اسپیلت استفاده کنید اما علاوه بر انتخاب مدل با محاسبه ظرفیت سرمایی مشکل بر خورد کرده اید.

پس  پیشنهاد میکنم به لینک زیر مراجعه کنید و از نرم افزار انلاینی که قرار داده شده استفاده کنید تا ظرفیت سرمایی آن را مشخص کند.

انتخاب مدل

محسابه گر آنلاین و خودکار اسپلیت (کولر گازی)


نرم افزارجهت تعیین سایز لوله های سیستم های تبرید

 یک نرم افزار جامع و کامل تهیه شده در شرکت ساراول جهت تعیین سایز لوله های مورد استفاده در سیستم های تبرید. امکانات نرم افزار * انتخاب نوع مبرد * انتخاب شیر و متعلقات * محاسبه رایزر دوبل * تبدیل گر واحد * ذخیره اطلاعات برای استفاده مجدد * چاپ خروجی های نرم افزار * راهنمای لوله کشی سیستم های تبرید

دانلود

وکیوم چیست؟

وکیوم Vacuum یا خلاء به فضایی گفته می شود که خالی از ماده باشد. در چنین حالتی مولکول های هوا که عامل ایجاد فشار می باشند نیز وجود ندارند. این تعریف ایده آل خلاء می باشد. فشار صفر مطلق، در این فضا تعریف می شود. در عمل رسیدن به چنین محیطی امکان پذیر نیست زیرا همیشه تعدادی مولکول گاز وجود دارند. اما رسیدن به فشارهای بسیار بسیار پایین دور از واقعیت نیست و امروزه سیستم های وکیومی تولید شده اند که می توانند محیط هایی با قدرت تفکیک مولکول بر واحد حجم، بسیار پایین ایجاد کنند.

در اصطلاح به فشارهای پایین تر از فشار اتمسفر هوا، حالت خلاء گفته می شود. کلمه وکیوم از معادل لاتین کلمه خالی Empty می آید. با این وصف فشار مابین فشار اتمسفر و صفر مطلق را می توان حوزه سیستم های وکیوم دانست.

یک سیستم خلاء مجموعه ای متشکل از پمپها، فشارسنجها، شیرها، تله ها، اتصالات دایمی و غیر دایمی (فلنج ها) و لوله های متصل کننده آنها به یکدیگر است.

خلاء بسته به فشار گاز به چند دسته تقسیم بندی می شود:

خلاء کم، از فشار اتمسفر تا 1 میلی بار

خلاء متوسط: از 1 میلی بار تا 10E-3 میلی بار

خلاء زیاد: از 10E-3 میلی بار تا 10E-7 میلی بار

خلاء خیلی زیاد: از 10E-7 میلی بار تا 10E-14 میلی بار

فشار گاز عبارت است از نیرو بر واحد سطحی که از طریق گاز در یک ظرف، بر سطح داخلی آن وارد می شود. در حقیقت مولکول های گاز از طریق انرژی جنبشی مولکول ها، به سطح ظرف ضربه یا نیرو وارد می کنند. هر چه دما بالاتر باشد مولکول ها با سرعت بیشتری حرکت می کنند و به دیواره ظرف نیروی بیشتری وارد می نمایند.

بر اساس تئوری جنبشی گازها، فشار گاز متناسب با تعداد برخورد مولکول ها بر واحد سطح در واحد زمان است و داریم:

P=1/3mnc2

جایی که m   جرم مولکول بر حسب gr   (نسبت جرم مولکولی به عدد آواگادرو)، c   سرعت متوسط مولکول ها بر حسب cm/sec   و n    دانسیته مولکولی   (N/V)   یا ریشه دوم سرعت متوسط مولکولی بر حسب تعداد بر سانتیمتر مکعب است.

  

پایین ترین فشار قابل دستیابی در محیط آزمایشگاهی و دمای استاندارد، حدود 10E-13 torr   یا 13Pico Paمی باشد. البته در سیستم های دما پایین و در حدود 4 درجه کلوین فشارtorr 5×10E-17  یا  6.7Femto Pa  نیز به صورت غیر مستقیم اندازه گیری شده است. از آنجا که فشار گاز از جنبش مولکولی ناشی می شود و همچنین جنبش مولکولی به صورت مستقیم با دما رابطه دارد، فشارهای بسیار بسیار پایین را می بایست در دماهای نزدیک به صفر مطلق تجربه نمود.

در هر رده خلاء از روش های پمپاژ، اندازه گیری و انتقال خاصی استفاده می شود. به جرات می توان گفت که بیشتر کاربردهای خلاء در صنعت با خلاء کم (محدوده اتمسفر تا 1 میلی بار) صورت می گیرد.

خلاء کم بیشتر در فرآیندهای خشک کردن، فرمینگ، تغلیظ، تقطیر، پمپاژ مایعات، انتقال مواد، فیلتراسیون و فرآیندهای شیمیایی بکار می رود.

کوره های خلاء در خلاء متوسط عمل می کنند. لایه نشانی و تکنولوژی فیلم در محدوده خلاء زیاد ایجاد می شود. شتاب دهنده ذرات در محدوده بین خلاء زیاد و خیلی زیاد عمل می کند. خلاء های مافوق زیاد در همجوشی هسته ای و حلقه های شتاب دهنده ذرات کاربرد دارد. باید توجه داشت که هر حوزه وکیوم از تکنولوژی ویژه ای برخوردار است و بالطبع با پایین رفتن فشار، تمهیدات پیچیده تری می بایست بکار برد.

منبع:http://www.vacuumkaran.com

آب (روشهای محاسبه حجم استخر و دبی آب در مزارع پرورشی)

آب

(روشهای محاسبه حجم استخر و دبی آب در مزارع پرورشی)


همه ساله با شروع فصل پرواربندی ماهیان گرم آبی واژه هایی نظیر آماده سازی، تهیه بچه ماهی، ضدعفونی، آبگیری، دمای آب و . . . متداولتر از ایام دیگر و زبانزد همه پرورش دهندگان می باشد.

کوشش ما بر این است تا در یک سلسله گفتار به صورت اجمالی، هر هفته به یک بحث پرورشی مطابق با نیاز روز پرورش دهندگان و بازدیدکنندگان محترم سایت بپردازیم.

در مبحث آب موردنیاز که رکن اصلی و اساسی در پرورش ماهیان گرم آبی است، علاوه بر خصوصیات فیزیکوشیمیایی و کیفیت آن، دانستن روش محاسبه میزان آبدهی منابع مورد استفاده، میزان آب موجود در استخر و . . . پاسخگوی سوالات زیر خواهد بود:

میزان مصرف کودهای طبیعی و شیمیایی حین پرورش باید به چه میزانی باشد؟

با در نظر گرفتن میزان ورودی و خروجی آب استخر، مدت زمان آبگیری یا تخلیه استخر (بصورت موقت یا کامل) چقدر است؟

و یا سوالاتی مانند:

چه مدت زمانی جهت تخلیه آب (بطورمثال به عمق cm20) یا افزایش آن (بطورمثال به عمقcm80) موردنیاز است؟

1- تعیین مساحت و حجم استخرهای پرورشی:

الف- مساحت: غالبا استخرها دارای شکل هندسی منظم (مستطیل) بوده که جهت محاسبه آن کافی است طول را در عرض استخر ضرب نمائیم.

در مورد استخرهای فاقد شکل هندسی منظم، نخست آن را به قطعاتی با شکل هندسی منظم تقسیم و مساحت هریک را جداگانه محاسبه و از مجموع آنها مساحت استخر حاصل می شود.

ب- عمق: جهت تعیین میانگین عمق مفید از اعماق مختلف با ابزاری نظیر لوله یا طناب مدرج اندازه گیری به عمل می آید. استفاده از قایق برای دسترسی به همه اعماق استخر نتایج مطلوب تری را در بردارد.

با حاصلضرب عمق متوسط (برحسب m) در مساحت استخر (برحسب m2) حجم آب، (برحسب m3) به دست خواهد آمد که با ضرب عدد حاصله در 1000 می توانیم حجم آب را براساس لیتر محاسبه کنیم.

2- محاسبه میزان آبدهی (دبی) منابع آبی:

دبی یعنی میزان آب یک منبع آبی (بطور مثال رودخانه) که در واحد زمان (معمولا ثانیه) از یک سطح مقطع خاص عبور می کند. به عبارت دیگر حاصلضرب سطح مقطع در سرعت آب یک منبع آبی توجه به مثالهای زیر و روش محاسبات آنها مسئله را کاملا روشن می سازد:

الف- اگر با منبع آبی دارای حجم یا شدت سرعت محدود مواجه هستیم، می توانیم از ظروفی که حجم آن مشخص است، استفاده کنیم؛ یعنی اگر یک ظرف 4 لیتری را طی 2 ثانیه از آب ورودی پرکنیم، میزان دبی 2 لیتر بر ثانیه یا 002/0 متر مکعب بر ثانیه می باشد.

ب- اگر قصد محاسبه دبی یک منبع آبی با سطح مقطع مشخص نظیر لوله، نهر، کانال آبرسانی و ... را داریم، ابتدا باید سطح مقطع را از طریق فرمول هندسی مربوطه به دست آوریم. بطور مثال مساحت لوله با سطح مقطع دایره با S=r2´3.14 (عدد پی * مجذور شعاع = مساحت) یا مساحت سطح مقطع کانالهای آبرسانی (ذوزنقه) را با ارتفاع 2/1 * مجموع دوقاعده = مساحت و مساحت مستطیل با طول * قاعده = مساحت محاسبه می شود. سپس با استفاده از روش هایی چون دستگاه های سرعت سنج یا روش رنگی کردن آب و غیره سرعت آب را مشخص می نمائیم. در صورت عدم وجود شرایط فوق از روش ساده زیر می توان استفاده کرد:

1- فاصله مشخصی از رودخانه یا کانال (مثلا 10متر) را انتخاب و مشخص می کنیم.

2- جسمی سبکتر از آب نظیر یونولیت، چوب یا چوب پنبه را در ابتدای فاصله مذکور رها ساخته و زمان را تا نقطه پایان محاسبه می کنیم. بدین طریق سرعت آب براساس m/s تعیین می شود.

حال پس از محاسبه سطح مقطع و سرعت متوسط آب جهت تعیین میزان دبی به روش زیر عمل می کنیم:

Q(m3/s)= A(m2)*V(m/s)

سرعت متوسط (متر بر ثانیه) * سطح مقطع (مترمربع) = میزان آبدهی (دبی)

به عنوان مثال، اگر منبع آبی ما رودخانه ای با عرضها و اعماق گوناگون باشد:

ابتدا یک عرض از رودخانه را مشخص و آن را دقیقا اندازه گیری می کنیم

سپس در همان عرض مشخص شده، در چندین نقطه عمق آب را اندازه گیری و بدین طریق میانگین عمق آب به دست می آید.

اکنون می توانیم جهت سهولت در محاسبه سطح مقطع، آن را مستطیل فرض کنیم؛ در این صورت سطح مقطع برابر است با میانگین عمق آب ضربدر عرض مشخص شده.

در نتیجه با تعیین سرعت متوسط آب با روش فوق، میزان آبدهی رودخانه مذکور حاصل می شود.

توانایی محاسبه میزان دبی به پرورش دهنده این امکان را می دهد تا به جواب پرسشهایی که در ابتدای این مبحث دست نیافتنی می نمود، رسیده و عملیات پرورشی بهتر و مبتنی براصول علمی ساده و در عین حال بسیار کارآمد انجام گیرد.

دبی رود یا آبدهی ( جریان آب )

دبی رود یا آبدهی ( جریان آب )

تعریف آبدهی :

مقدار آبی که در یک ثانیه از یک منبع آب (چاه، چشمه، قنات، رودخانه، کانال و غیره) جریان پیدا می کند دبی ، بده و یا آبدهی آن منبع می گویند و با حرف Q نشان داده می شود.

واحد به کار گیری در آبدهی :

آبدهی جریان آب را بر حسب متر مکعب در ثانیه ، متر مکعب در ساعت و یا لیتر در ثانیه بیان می کنند. واحد مترمکعب در ثانیه برای دبی های زیاد مثل رودخانه و کانال های بزرگ و واحد لیتر در ثانیه برای جریان های آب چاه ها و ابی که وارد نشتیها می شود، بکار می رود.

روش های اندازه گیری آبدهی جریان آب :

الف)روش اندازه گیری دبی جریان آب به روش وزنی :

در این روش مقدار اب جریان یافته را از یک منبع آب در واحد زمان بر حسب واحد وزنی اندازه گیری می کنیم.

وسایل لازم :

ظرف خالی، قپان یا ترازوی مناسب برای توزین و کرونومتر

شرح آزمایش :

ظرف خالی که وزن آن قبلاً تعیین شده باشد را در زیر جریان آب قرار داده وحدت زمانی را که طول می کشد از آب پر شور شود(t) مشخص می کنیم، سپس ظرف توأم با آب را با ترازوی و یا قپان وزن کرده و با استفاده از فرمول زیر دبی را محاسبه می کنیم.

Q = دبی یا بده جریان بر حسب لیتر در ثانیه

P1 = وزن خالی ظرف kg

P2 = وزن ظرف + آب kg

T = زمان بر حسب ثانیه

Y = وزن مخصوص آب بر حسب kg/I

ب) روش حجمی :

در این روش مستقیماً حجم آب جریان یافته از منبع آب را بر حسب واحد حجمی در زمان معین اندازه گرفته و سپس دبی را در واحد زمان محاسبه می کنیم. روش حجمی دقیقتر از روش وزنی است.

 وسایل لازم :

کرنومتر، ظرف با حجم مشخص که متناسب با میزان دبی بوده و ممکن است از یک ظرف کوچک تا بشکه تغییر کند.

 شرح آزمایش :

ابتدا حجم ظرف یا حوضچه را محاسبه کرده و سپس جریان منبع آب را وارد ظرف می کنیم و زمان لازم برای پر شدن ظرف را با کرنومتر اندازه می گیریم، دبی جریان از فرمول زیر بدست می آید :

Q = دبی (لیتر در ثانیه)

v= حجم ظرف (لیتر)

T= زمان پر شده ظرف در ثانیه

Q = V / t

اندازه گیری آبدهی در

کانالها با تعیین سرعت و سطح مقطع جریان آب :

با توجه به تعریف آبدهی، آبدهی آب را در کانالها می توان از فرمول زیر بدست آورد.

Q = دبی (حجم در ثانیه )

V = سرعت آب (مسافت در ثانیه)

S = مساحت سطح مقطع آب در کانال (سانتی متر مربع یا متر مربع) 

Q = V × S

واضح است که برای تعیین Q باید سرعت متوسط آب در کانال و سطح مقطع جریان آب در کانال را تعیین کرد.

 اندازه گیری سرعت آب در کانالها:

همان طور که می دانیم سرعت هر جسم متحرک عبارتست از مسافت طی شده توسط آن جسم در واحد زمان .

L = مسافت

t = زمان

V = l / t

 الف) اندازه گیری سرعت آب در کانال با جسم شناور ساده :

وسایل لازم :

جسم شناور، کرنومتر و متر

 شرح آزمایش :

برای تعیین سرعت آب در این روش، دو نقطه را در مسیر آب به طول 20 الی 30 متر که نسبتاً مستقیم و عاری از علف و گیاهان آبی باشد انتخاب می کنیم و جسمی را که حتی المقدور اثر باد در آن کمتر باشد در ابتدای مسیر انتخاب شده (نقطه A) انداخته و فاصله زمانی را که جسم شناور به انتهای مسیر (نقطه B) برسد را با کرنومتر اندازه می گیریم. اگر فاصله زمانی لازم t و فاصله بین دو نقطه (A,B) برابر با l باشد، سرعت سطحی آب از فرمول رو به رو دست می آید.

متر (m) مسافت = L

V = l / t

 باید توجه کرد که سرعت جریان آب در دو طرف نهر کمتر و در وسط بیشتر است. همچنین سرعت آب در اعمال مختلف نهر متفاوت است که بیشترین سرعت در سطح آب و کمترین آن در عمق نزدیک به کف کانال است. لذا برای محاسبه سرعت، سرعت متوسط را اندازه گیری می کنند.

(vm=kv) مقدار k به عمق آب بستگی دارد و حدوداً 8/0 در نظر می گیرند.

ضریب = k

سرعت سطحی = V

سرعت متوسط = vm

برای اندازه گیری سرعت متوسط آب در کانالها از میله شناور که انتهای آنها کمی سنگین است و در داخل آب به طور عمودی قرار می گیرند، استفاده می شود. در پاره ای موارد نیز به جسم شناور وزنه ای با نخ متصل می کنند که در این حالت هنگامی که جسم در اب انداخته شود اگر در عمق معادل 6/0 عمق آب از کف روخانه قرار گیرد سرعت حرکت آب در این وضعیت برابر با سرعت متوسط جریان آب (vm) است.

Dm = d × bN

 که در این فرمول a,b ضرایب مربوط به نوع سرعت سنج است و توسط کارخانه سازنده در دفترچه راهنمای دستگاه نوشته می شود. در جریان های کم سرعت سنج با دست در داخل آب کار گذاشته می شود، ولی در جریان های زیاد وزنه ای به سرعت سنج متصل و از بالا توسط کابل سیمی آب قرار می گیرد. محور پروانه ها در بعضی از مولنیدها، عمودی و در برخی افقی است. از متداولترین انواع مولینه هایی که دارای محور عمودی بوده و محور پروانه عمود به جهت جریان آب قرار می گیرد مولینه پرایس است.

 اندازه گیری سطح مقطع آب در کانال ها :

برای محاسبه سطح مقطع جریان آب (s) اگر چنانچه مقطع نهر دست ساز و دارای شکل هندسی منظم ( ذوزنقه ای ، مستطیل ، نیم دایره، مثلثی) باشد از قواعد هندسی استفاده می شود.

در مواردی که سطح مقطع نهر شکل هندسی غیرمنظم داشته باشد در این صورت از طریق محاسبه عمق متوسط و حاصلضرب آن در عرض جریان آب، سطح مقطع جریان را بدست می آوریم.

 اندازه گیری عمق متوسط آب در کانال های طبیعی با سطح مقطع غیرهندسی

وسایل لازم :

خط کش

 شرح آزمایش :

 مقطعی از یک آبگذر را که جریان نسبتاً ملایمی داشته، انتخاب می کنیم.

خط کش را در کف نهر قرار داده به طوری که صفر خط کش در کف واقع شود سپس در فواصل مختلف عمق آب را اندازه گرفته و معدل را پیدا می کنیم. از ضرب عمق متوسط در عرض جریان، سطح مقطع جریان (s) بدست می آید.

S = سطح مقطع جریان

L = عرض مقطع جزر

dm = عمق متوسط

S = dm × L  

 

همه چی در مورد نیروگاه

(فایل PDF فارسی) 238 صفحه (همه چیز در مورد توربین بخار)

همانطور که مطلعید بالای 30% از درایورهای تجهیزات فرایندی مانند پمپها و کمپرسورها توربین بخار است در فایل زیر اطلاعات جامعی از توربین های بخار و سورفیس کندانسور ها قرار داده شده است.


سوالات کارشناسی ارشد 1392 مهندسی مکانیک

نقل قول : http://aminhimself.blogfa.com/

سوالات کارشناسی ارشد 1392 مهندسی مکانیک

جهت مشاهده و دریافت فایل بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

 فایل زیر رادانلود نمایید بزودی پاسخ تشریحی

سوالات در این قسمت قرار داده می شود


دانلود رایگان نقشه های تاسیسات سرمایش و تهویه مجتمع مسکونی

دانلود رایگان نقشه های تاسیسات مکانیکی سرمایش و تهویه مجتمع مسکونی 8 طبقه (کانال کولر و تهویه)

 

نقشه های تاسیسات مکانیکی ساختمان ها مسکونی و تجاری نقش اساسی و بسیار مهمی را در ساختمان اجرا می کند. چنانچه پیش بینی ها ی لازم در این مجموعه نقشه های به عمل نیاید موجب تحمیل هزینه های بیشتر و گاها موجب ناهماهنگی در اجرا دیگر عملیاتهای ساختمانی می گردد.

در این پست نقشه های اجرایی تاسیسات مکانیکی سرمایش و تهویه مطبوع (Cooling & Ventilation)یک مجتمع مسکونی 8 طبقه تقدیم شما کاربر گرامی می گردد.

لازم به ذکر است که نقشه های ارائه شده در این پست شامل نقشه های کانال کولر آبی جهت سرمایش ساختمان و همچنین نقشه لوله های بخاری و تهویه سرویس بهداشتی جهت تهویه ساختمان می باشد . این مجتمع مسکونی دارای 8 طبقه می باشد که به علت تیپ بودن طبقات چهار پلان مختلف از نقشه های ترسیم و تقدیم شما مهندسین و دانشجویاتن مهندسی تاسیسات می گردد.
توجه داشته باشبد که فایلها توسط نرم افزار اتوکد ترسیم شده و با فرمت dwg ذخیره شده اند . این نقشه ها کاملا اجرایی بوده و قبلا مورد تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز قرار گرفته است.

نمونه نقشه های موجود علاوه بر ایجاد ذهنیت جهت طراحی بهتر به یادگیری قوانین و الزامات مهندسی تاسیسات جهت ترسیم نقشه های تاسیساتی کمک شایانی خواهد کرد.
جهت دانلود رایگان نقشه های تاسیسات سرمایش و تهویه مجتمع مسکونی 8 طبقه بر روی لینک زیر کلیک کنید...



 

 

 دانلود نقشه سیستم سرمایش و تهویه ( نحوه و مسیر کانال کشی کولر و تهویه)

دانلود نمونه نقشه های تاسیسات مکانیکی گرمایش - رادیاتور / پکیچ گ

دانلود نمونه نقشه های تاسیسات مکانیکی گرمایش - رادیاتور / پکیچ گرمایشی - یک مجتمع 5 واحدی (AutoCAD)

 

نقشه های تاسیسات مکانیکی ساختمان ها مسکونی و تجاری نقش اساسی و بسیار مهمی را در ساختمان اجرا می کند. چنانچه پیش بینی ها ی لازم در این مجموعه نقشه های به عمل نیاید موجب تحمیل هزینه های بیشتر و گاها موجب ناهماهنگی در اجرا دیگر عملیاتهای ساختمانی می گردد.

در این پست نقشه های اجرایی تاسیسات مکانیکی گرمایش یک مجتمع مسکونی 5 طبقه تقدیم شما بازدید کننده گرامی می گردد.

توجه داشته باشبد که فایلها توسط نرم افزار اتوکد ترسیم شده و با فرمت dwg ذخیره شده اند . این نقشه ها کاملا اجرایی بوده و قبلا مورد تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز قرار گرفته است.

نمونه نقشه های موجود علاوه بر ایجاد ذهنیت جهت طراحی بهتر به یادگیری قوانین و الزامات مهندسی تاسیسات جهت ترسیم نقشه های تاسیساتی کمک شایانی خواهد کرد.
جهت دانلود رایگان نقشه های تاسیسات گرمایش مجتمع مسکونی 5 طبقه بر روی لینک زیر کلیک کنید...



 

 

 دانلود نقشه سیستم گرمایش ( چیدمان و لوله کشی رادیاتور ها و پکیج )