وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع
وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع

بنیادی ترین اشتباه یک مهندس چیست؟

منبع مطلب زیر http://mohandesmechanic.blogfa.com/ هست که بخش خاطره و تجربیاتش رو دوست دارم.


بنیادی ترین اشتباه یک مهندس چیست؟

این سوالی است که شاید قبل از این نیز شنیده باشید اما جواب یکسانی نشنیده اید, در این نوشتار قصد دارم به این سوال پاسخ بدهم .


بنیادی ترین اشتباه یک مهندس آن است که فراموش کند مهندس است!


اگر این جواب به نظرتان خنده دار آمده حتما ادامه ی این نوشته را بخوانید. مهندس یعنی کسی که اندازه ها را می داند- کسی که هندسه را می داند را مهندس گویند- بنابراین در اولین گام مهندس کسی است که اندازه ها بشناسد و بتواند تا حدودی لا اقل پیش بینی کند. اما اشتباه زمانی رخ می دهد که مهندس سعی می کند این اندازه ها را حدس بزند؛ حدس زدن همانا و مهندس نبودن همانا . چرا که در بیشتر مواقع حدس ها در حد حدس کارگر شما پایین می آید و شاید حتی کارگر شما بهتر از شما بتواند حدس بزند. برای فهمیدن این موضوع یک مثال می زنم . به تصویری که در انتها آمده است توجه کنید! این تصویر یک دار قالی است.سازنده این قالی هم از آن حدس هایی زده است که ذکر خیرش بود. سازنده با خودش گفته که یک میله داریم گه مقداری نخ دور آن پیچیده شده است. نخ که توانی ندارد . بنابراین نیرویی هم به آن وارد نمی شود. در نتیجه یک ملیه قرار میدهیم و خلاص.


بنابراین در اولین گام مهندس کسی است که اندازه ها بشناسد و بتواند تا حدودی لا اقل پیش بینی کند. اما اشتباه زمانی رخ می دهد که مهندس سعی می کند این اندازه ها را حدس بزند؛ حدس زدن همانا و مهندس نبودن همانا


نتیجه این طرز تفکر این بود که این میله تحت بار به اصطلاح کم سازنده به مقدار سه سانتی متر خیز داد و عملا دار قالی زیر بار ایستا دوام نیاورد. اشکال این طراحی ساده این بود که سازنده اصلا فکرش هم نمی کرد که نیروی قابل توجهی به میله وارد شود در صورتی که وقتی من خواستم دار را محکم کنم احساس کردم نیاز به گشتاوری در حدود 40 یا شاید 50 نیوتن متر دارم تا مهره های ان را بالا بکشم. با یک حساس سر انگشتی می توان حدس زد- این دیگه از اون حدس ها نیست- نیرویی در حدود 60 تا 70 کیلونیوتن به دو انتهای میله وارد می شود.


این دارقالی ساخته شد و پس از این که میله اصلی دوام نیاورد سازنده تعجب کرد و این بار میله ایی که در تصویر زیر مشاهده می کنید را قرار داد و با خودش گفت این میله ی داربست حتما دوام می اورد اما میله داربست هم اکنون در حدود 2 سانتی متر خیز داده است که می توان گفت در حالت بحرانی قرار دارد چرا که این مقدار خیز بافت قالی را منحرف کرده و احتمال دارد قالی را بکل از بین ببرد.


البته این دار قالی را بنده طراحی نکردم و سازنده اون هم یک مهندس نبود و فکر می کرد خیلی از این چیز ها حالیش میشه که خوب البته نشون دارد هیچی حالیش نمیشه و نکته جالب توجه این است که باز هم حاضر نشد این مشکل را با من در میان بگذاره و اشتباه خودش را بازهم تکرار کرد. نکته اخلاقی این تجربه هم این است که غرور بیجا نداشته باشیم. این تجربه را به این خاطر با شما در میان گذاشتم که فکر می کردم مهندس های زیادی هستند که مثل این سازنده حدس می زنند.

T=(F*d/2)*(pi*f*dm-l) / (pi *dm-f*l) , T=50 N-M

این فرمولی بود که همه ما می شناختیم و باید برای پیش بینی از اون استفاده می کردیم

خیز نهایی تیر:

s=wl4/8EI

این هم فرمول خیز به همین سادگی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد