وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع
وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع

هوازدای گرم (Thermal deareator)



کاربرد: به منظور حذف گازهای موجود در آب (نظیر اکسیژن و دی اکسید کربن) که در اثر فشار و حرارت سیستمهای تاسیساتی نظیر دیگهای بخار خاصیت خورندگی بر روی فلزات پیدا می‌کند از دستگاهی بنام هوازدای حرارتی استفاده می‌شود بنابراین این گازها باید بطور کامل از آب جدا شوند بطوریکه میزان گاز دی اکسید کربن در آب به صفر و میزان اکسیژن محلول به کمتر از Lit/cc 0.0055 برسد. 

کارکرد: 
گازهای موجود در آب با افزایش درجه حرارت آب حلالیت خود را در آن از دست می‌دهند و افزایش جداسازی این گازها از آب رابطه مستقیمی با درجه حرارت کاری دارد و بنابراین دستگاه هوازدا از این خاصیت استفاده نموده و با اسپری نمودن آب و تماس آن با بخار ورودی به دستگاه که بصورت مخالف به یکدیگر برخورد می‌نمایند باعث جداسازی گازهای محلول در آب می‌شوند. عمل برخورد و تلفیق غیر همسوی آب و بخار پس از پاشش آب به قسمت هوازدا ممکن است بصورت عبور نمودن آب از لابلای سینی‌های تعبیه شده یایک بستر آکنده (Packing) که جهت افزایش سطح تماس آب و بخار داخل یک برجک قرار دارد و یا اسکرابر داخل مخزن هوازدا باشد.در هر سه نوع بیشتر اکسیژن و دی اکسید کربن محلول در آب، در اثر پاشش اولیه آب حذف می‌شوند و بقیه آن در تماس بخار با آب حذف می‌گردد. 
جهت گرمایش هر چه بیشتر آب ورودی به دستگاه و به منظور افزایش راندمان تخلیه هوا از آب هنگام اسپری نمودن آن، معمولاً از یک پیشگرمکن نظیر مبدل حرارتی استفاده می‌شوند. البته لازم به ذکر است که دستگاه هوازداممکن است درشرایط خلاء، تحت فشار(برجک‌دار-شکل 1)ویا اتمسفریک(پرموتیت شکل 2)کار کند که دمای مطلوب آب ورودی تابع نوع آن می‌باشد. در نوع خلاء بهترین دما ، در نوع اتمسفریک  و در نوع تحت فشار  می‌باشد. 

شکل 2- طرح پرموتیت 


در نوع تحت فشار که از یک برجک برروی مخزن حاوی آکنه یا سینی استفاده می‌شود، ارتفاع برجک بستگی به ظرفیت و میزان عبور آب دارد. ولی در طرح پرموتیت، از یک سینی و مسیر داخلی بنام اسکرابر استفاده می‌شود که بعد از پاشش آب از اسپری والو و قبل از برخورد آن به سطح سینی، اکثر گازهای خورنده از آن جدا، سپس آب از مجرای زیر آن به قسمت زیرین اسکرابر رفته و با بخار ورودی به دستگاه با شرایط بار بسیار کم برخورد نموده و از قسمت بالای آن سرازیر می‌شود. 
بعد از تبادل حرارت بخار و آب، بخش اعظم بخار به غیر از مقدار کمی که جهت خارج کردن گازهای غیر قابل تقطیر به هوای خارج تخلیه می‌شود، به آب تبدیل می‌شود بنابراین برای جمع آوری آبهای حاصل از این برخورد، از مخزن ذخیره‌ای که لوله‌های خروجی دستگاه در زیر آن نصب شده استفاده می‌شود. در حقیقت این مخزن نقش مخزن کندانس، مخزن ذخیره و مخزن تعادلی حرارت (جهت جلوگیری از شوک حرارتی) را انجام می‌دهد. 
برای نگهداری دستگاه هوازدا و جلوگیری از خوردگی آن در قسمت مخزن ذخیره از رنگ اپوکسی مقاوم حرارت استفاده شده و قسمت برجک آن از جنس استنلس استیل ساخته می‌شود. 
برای کاربری آسان و ایمنی دستگاه نیز از انواع دستگاههای کنترلی نظیر مانومتر، ترمومتر، شیشه آبنما، تله سرریز (Overflow Trap) کنترل کننده سطح آب (Level Control)، لوله‌های گرم کننده،شیر خلاء شکن، شیر فشار شکن، شیر برقی آب و بخار ورودی ترموستات و دریچه بازید (منهول و هندهول) استفاده می‌شود. 

جداول انتخاب طرح پرموتیت: 


انتخاب طرح برجک دار:
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد