وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع
وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع

کنترل هوشمند موتور خانه



                         کنترل هوشمند موتور خانه 

 

 

تشریح نحوه کارکرد : 


     یکی از روشهای مؤثر و کارآمد به منظور کنترل ومصرف بهینه سوخت در تاسیسات گرمایش مرکزی ساختمانها، استفاده ا ز سیستمهای کنترل هوشمند موتورخانه می باشد که تا حدود 50%در کاهش مصرف سوخت مؤثر است و هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان از این روش استفاده می گردد و در کشور ایران نیز با نصب نزدیک به 15000 دستگاه زمینه های اجرای گسترده آن درساختمانهای اداری و مسکونی فراهم شده است. 

 

     در حال حاضر میزان درجه حرارت آب گرم چرخشی و آب گرم مصرفی در موتورخانه ها بصورت دستی درجه حرارت ترموستات دیگ و یا پمپهای سیرکولاسیون تنظیم می گردد و معمولاً برای تمام مدت بر روی یک عدد ثابت قرار دارد. تغییرات دمای هوا درطول روز موجب افزایش یا کاهش دمای داخل ساختمان شده که نتیجه آن انحراف دمای داخل ساختمان از محدوده آسایش و مصرف بیهوده سوخت و انرژی می باشد. 

 

      در سیستم کنترل هوشمند موتور خانه با بهره گیری لحظه ای از اطلاعات دمای محیط خارج ساختمان - آب گرم بهداشتی و نیز آب گرم تولید شده در بویلر و یا دیگ شوفاژ و ارسال این اطلاعات به یک میکرو پردازنده , تنظیمات کارکرد مشعل و الکتروپمپها بصورت لحظه ای متناسب با نیاز به تامین آب گرم بهداشتی و یا گرمایش محیط مسکونیتغییر می یابد. 


اجزای اصلی یک سیستم کنترل هوشمند موتورخانه عبارتند از :
1- تابلو کنترل که مجهز به یک سیستم میکرو کامپیوتر همراه با حافظه داخلی و تغذیه مبدل برق شهر و نیز پورت و سوکت اتصالات همراه با یک نمایشگر دیجیتال می باشد.
2- ترموسنسورهای دیجیتال 
3-کابلهای رابط



فرآیند کارکرد سیستم کنترل هوشمند:
1- سیسگنالهای تغییرات حرارتی که به توسط سنسورهای مستقر در نقاط مختلف تاسیسات گرمایش مرکزی بطور لحظه ای از طریق کابل و یا امواج رادیوئی به تابلو کنترل هوشمند ارسال می گردد.

2- بر اساس برنامه کامپیوتری تعریف شده و تنظیمات اولیه صورت گرفته در تابلو کنترل هوشمند موتورخانه فرامین مختلف به منظور روشن و خاموش شدن مشعل و الکترو پمپها صادر میگردد.

3- برنامه کامپیوتر دستگاه به گونه ای تعریف شده است که در لحظاتی که نیاز به آب گرم مصرفی بیشتر     می باشد و یا دمای محیط خارج ساختمان سردتر می گردد کارکرد مشعل را افزایش داده و در زمانهاییکه آب گرم مصرفی مصرف کمتر و یا بدون مصرف می باشد و یا دمای خارج ساختمان گرمتر گردیده است کارکرد مشعل را کاهش داده و یا خاموش می نماید.




    همچنین در بسیاری از ساختمانهای غیرمسکونی با کاربری اداری- عمومی- آموزشی- تجاری که از فضای ساختمان بصورت غیرپیوسته و تنها در بخشی از ساعات روز استفاده میگردد و نیازی به کارکرد موتورخانه پس از اتمام ساعت کاری وجود ندارد ، روش فعلی تنظیم دستی ترموستات دیگها و پمپها ، قابلیت اعمال خاموشی و یا کنترل تجهیزات در وضعیت آماده باش را ندارند. بنابراین با توجه به عدم کارآیی دقیق و محدودیتهای کنترلی ترموستاتهای دستی ، ضرورت استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه روشن می گردد/

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد