وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع
وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع

چیلر جذبی


شیمی محلول

 

وقتی گزارش تجزیه محلول شیمیایی را دریافت می کنید ،گزارش مقادیر مواد گوناگونی را به شما نشان خواهد داد که در محول ارسالی به آزمایشگاه وجود دارند . این مواد ممکن است به عناصر مفید و عناصر مضر تقسیم شوند . بخش زیر منظور از عناصر مفید و مضر را بطور دقیق شرح می دهد.

یادآوری :

محلول لیتیوم بروماید توانایی فوق العاده ای برای خوردگی فولاد در برابر اکسیژن دارد خود Libr فولاد را نمی خورد. این واکنش فولاد با آب در محلول است که چنین خوردگی ایجاد می کند البته حضور نمک Libr باعث افزایش رسانایی آب به چنین درجه بالایی خوردگی طبیعی بین فولاد در آب با سرعت بالا می گردد با افزودن باز دارنده ها و بالا نگه داشتن PH ما تلاش می کنیم که روند خوردگی در واحد را به میزان قابل قبولی پایین آوریم اگر واحد نشتی یا لیک داشته باشد چنین تلاشی بدون فایده است.

عناصر مفید:

نیترات لیتیوم  LiNo3 نیترات لیتیوم در محلول به عنوان عامل باز دارنده خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. از لحاظ شیمیا یی طوری عمل می کند که از تمایل طبیعی فولاد به اکسیداسیون یا خوردگی می کاهد این امر باعث می شود هیدروژن بسیار کمی تولید شود چون هیدروژن محصول فرعی خوردگی است.

نیترات لیتیوم در طول زمان با سرعت کمی مصرف می شود . البته وجود هوا به میزان مصرف شتاب بیشتری می دهد . خوردگی بیشتر به دلیل وجود هوا با ترکیب نیترات با هیدروژن تشکیل آمونیاک می دهد شایان ذکر است در دمای بالای 170 درجه سانتی گراد مواد باز دارنده تا حدود زیادی بی اثر می شوند.

مقدار نرمال نیترات لیتیوم در محلول 53% توصیه شده توسط کارخانه یورک 230-380 میلی گرم در لیتر می باشد.

مقدار زیاد نیترات لیتیوم مانند مقدار کم آن خاصیت خورندگی دارند و در صورت افزایش آن به بیش از 380میلی گرم خود باعث افزایش خورندگی می شود و جهت کاهش مقدار آن باید صبر نمود تا به خودی خودی کاهش یابد

عناصر مضر:

آمونیاک NH3  نشت هوا باعث افزایش خوردگی فولاد می شود در نتیجه افزایش میزان خوردگی واکنش شیمیایی مرتبط با یون نیترات NO3 هیدروژن ،گرما و آب صورت می گیرد و باعث تشکیل گاز آمونیاک و دیگر ترکیبات نیتروژن می شود.

آمونیاک اکسید مس را حل می کند . که ممکن است با روکش مس در ارتباط باشد.

آمونیاک یکی از دو عامل ترکیبی مورد نیاز برای ترک برداشتن فولاد خورده شده تا لوله های مبدل گرمایی مس است.

عامل دیگر تنش می باشد مقداری دیگر از نیترات ممکن است به ترکیبات دیگر مانند NOx (به علت افزایش بیش از حد دما) تشکیل می شود.

تشخیص وجود آمونیاک در دستگاه با ارسال نمونه محلول به آزمایشگاه انجام می شود ولی جهت انجام این آزمایش می توان از کیت مخصوص (Paraflow Solution Test Kit) و آزمایش نمونه ای از مبرد دستگاه انجام داد مقدار آمونیاک موجود در مبرد می تواند ما را در مورد مقدار آمونیاک موجود در دستگاه راهنمایی نمایید.

سطح قابل قبول آمونیاک در محلول (53%) کمتر از 50میلی گرم بر لیتر است و بیش از این مقدار سطح هشدار می باشد .

آمونیاک پس از گذشت زمان از محلول تصفیه می شود ولی این روند بسیار کند است.

راه اندازی چیلر های جذبی جهت سرمایش

(تغییر سیکل از گرمایش به سرمایش)

ابتدا برج های خنک کن را شستشو و سرویس می نماییم (شامل رسوب زدایی ، تخلیه اجسام خارجی و بازدید صافی های برج )

بررسی پمپ های سیستم و برج تعویض قطعات (بلبرینگ ،لاستیک کوپلینگ و ..) تمییز نمدن صافی پمپ ها شیر های یکطرفه

شستشوی دستگاه شامل کندانسور و ابزربر شستشوی اواپراتور مورد نیاز نیست ولی بهتر است هر 2 ،3 سالی یک مرتبه درب آن باز و بازدید شود در صورت نیاز شستشو شود .

شستشوی دستگاه باید با توجه به نوع رسوب و تناژ دستگاه با مواد مناسب انجام پذیرد باز نمودن درب کنداسور و ابزربر در هر یال توصیه می شود خصوصا در مورد دستگا های با عمر طولانی

آچار کشی تمامی اتصالات مربوط به دستگاه ( فلنچ ها و محل های اتصال )

بررسی دستگاه از نظر نشتی در مورد دستگاه های جذبی باید مطمئن شویم خلاء دستگاه نشکسته و هوا به آن نفوذ ننموده است در صورت نفوذ هوا ابتدا به دستگاه ازت شارژ نموده (در حدود فشار 1 تا 1.5 بار ) سپس با کف می توان محل منفذ را پیدا نمود و برطرف نمود در صورت پیدا نشدن آن تا 48 ساعت دستگاه را تحت فشار قرار می دهیم تا از نشت آن مطمئن شویم.

پس از اطمینان از عدم منفذ در دستگاه و بستن درب های به سراغ چک نمودن تجهیزات برقی و کنترلی دستگاه شامل فلوسویچ ها، سنسور ها ، قطعات تابلو (مدار فرمان و قدرت ) می رویم و آنها را چک می نماییم و از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل می کنیم

 

در این مرحله در مورد دستگاه های جذبی شعله مستقیم ابتدا باید سیکل را از گرمایش به سرمایش تغییر دهیم این کار در دو قسمت انجام می گیرد .(فقط چیلر های که جهت سرمایش و گرمایش استفاده می شود)

 

1.     برگردان نرم افزاری دستگاه

2.     بستن شیر های که جهت فصل گرمایش در دستگاه باز شده اند

 

   

به منظور تغیرات نرم افزاری در منوی اصلی با وارد نمودن پسورد  وضعیت دستگاه را بر روی حالت COOLING MODE قرار می دهیم (دستگاه در حالت AUTO   تنظیم نمایید)

 

شیر ورودی بخار از ژنراتور به ابزربر که در فصل زمستان (گرمایش) باز شده است می بندیم

شیر رقیق سازی دستگاه که در فصل زمستان مبرد را از کف تانک اواپراتور مستقیما وارد ابزربر می نماید

پس از آن دستگاه را با بار کم روشن نموده و کم کم بار دستگاه را افزایش داده و دمای برج را تنظیم می نماییم .

پس از آن به بررسی غلظت مواد ومقدار مبرد و مواد می پردازیم کنترل آمپر مصرفی پمپ ها از دیگر فعالیت های شروع فصل می باشد.

روشن و خاموش نمودن دستگاه در ابتدا و انتها فصل تاثیر قابل توجهی در طول عمر دستگاه و عملکرد مناسب آن در طول فصل دارد .

راهبری و نگهداری چیلر های جذبی

راهری صحیح و بازرسی طبق زمان بندی پیشنهاد شده از سوی شرکت سازنده بهترین راه برای افزایش طول عمر دستگاه و کارکرد بی مشکل آن می باشد.

اولین علت آسیب دیدن دستگاه های جذبی شکستن خلاء آن و نفوذ هوا به داخل دستگاه می باشد هوا به محض ورود بر روی ظرفیت دستگاه تاثیر زیادی می گذارد و در واقع ظرفیت سرمایشی آن را کاهش می دهد هوا ورودی به دستگاه در طولانی مدت باعث افزایش خاصیت خورندگی لیتیم بروماید می شود و پس از گذشت زمانی از ورود آن به جداره داخلی و فلزی دستگاه آسیب های غیر قابل جبرانی می زند پس دهمواره باید از غیر قابل نفوذ بوده دستگاه در برابر هوا مطمئن بود و همچنین در صورت نفوذ هوا سریعا آن را خارج نموده و محل را بررسی و منفذ ورود هوا را مسدود نماییم در بسیاری از موارد پیدا نمودن این منفذ کار دشواری می باشد ولی با شارژ گاز ازت به دستگاه و بال بردن فشار آن تا 1.5 بار می توان منفذ را با استفاده از کف پیدا نمود ابتدا برای پیدا نمودن منفذ بهتر است از کنترل و امتحان شیر ها و محل های اتصال شروع نمود

 

نباید برای اطمینان از خلاء مناسب در دستگاه خیلی به فشار سنج ها توجه نمود چون تجربه نشان داده این قطعات پس از مدتی کارایی خود را از دست می دهند برای این منظور پس از وصل نمودن پمپ خلاء به چیلر وروشن نمودن آن خروجی پمپ را در ظرف آب قرار می دهیم پس مدتی که نبایئ خیلر طولانی باشد هوا م گازهای غیر قابل تقطیر از دستگاه خارج می شود اگر هوا کاملا قطع شد و دیگر حبابی در ظرف آب مشاهده نشد پس از گذشت چند دقیقه می توان از نبود منفذ در دستگاه مطمئن شد نفوذ هوا به چیلر کاملا مشهمد می باشد و در صورتی که دقت نمود و رکورد گیری به طور مداوم انجام شود می توان از تغییرات بوجود آمده به بروز مشکل پی برد.

 

عملیات دیگری که به صورت دوره ای و مداوم بر روی دستگاه انجام می شود تهیه نمونه از مواد و فرستادن به آزمایشگاه و تحلیل آزمایش برای بدست آوردن وضعیت خوب یا بد مواد و دستگاه می باشد آزمایش مواد مانند آزمایش های بالینی برای انسان می باشد و می تواند ما را از بروز اتفاقات در چیلر آگاه نماید در صئرت اطلاع به موقع می توان از بروز اتفاق ناگوار در مورد مواد و دستگاه جلوگیری نمود.

 

برای نمونه گیری از چیلر را حترین روش استفاده از شیر دهش پمپ سلوشن می باشد چون با توجه به وکیوم بودن دستگاه در صورت بازنمودن هر کدام از شیر ها هوا با داخل دستگاه مکیده شده و موادی از آن خارج نمی شود به دلیل فشاری که پمپ سلوشن در دهش برای انتقال مواد از ابزربر به ژنراتور ایجاد می نماید با بازنمودن شیر تعبیه شده برای دهش پمپ سلوشن می توان مقدار از مواد جهت انجام آزمایش تهیه نمود (حدود 300 cc کافی می باشد )

پس از تهیه نمونه اولین کار بازدید آن با چشم می باشد نمونه باید شفاف و بدون هیچ گونه ذرات معلق و ناخالصی باشد وجود ناخالصی و یا کدر بودن مواد نشانه بروز خوردگی در دستگاه می باشد(ذرات معلق با عث گرفتگی لوله ها و افشانک ها درون دستگاه می شود). پس از آن با بو نمودن مواد می توان به وضعیت الکل در مواد پی برد البته ن چدان دقیق ولی الکل بوی نافذی دارد که در صورت موجود بودن در مواد قابل تشخیص می باشد آزمایش دیگر اندازه گیری     PH  مواد با PH سنج می باشد مواد نرمال باید در محدوده 8 تا 10 با شند یعنی مقداری قلیایی این به خاطر وجود ضد خورنده در مواد می باشد  اسیدی بودن مواد می تواند به دستگاه آسیب رساند آزمایش دیگر تعیین غلظت مواد  با کمک غلظت سنج می باشد غلظت مواد بستگی به نوع دستگاه و محلی دارد که نمونه تهیه شده است ولی معمولا بین 54 تا 60درصد در خروجی پمپ سلوشن متغیر می باشد(در کاتالوگ هر دستگاه مقدار غلظت در قسمت های مختلف دستگاه مشخص شده است).

 پس از انجام آزمایش های فوق نمونه برای انجام آزمایش های تکمیلی به آزمایشگاه ارسال می گردد و در آنجا با بررسی کامل وضعیت مواد و شرایط آن و افزودنی های مورد نیاز تعیین می شود.

همانطور که می دانید یکی از دلایل بروز کریستال ناقص ماندن هر کدام از قسمت چرخه سکیل چیلر می باشد اکثر چیلر های جدید در این مورد خود دارای پیش بینی های لازم می باشند ولی در صورت عدم وجود سیستمهای لازم اقدامات زیر ضروری می باشد در مورد چیلرهای بخار و یا آبگرم در صورت قطع برق لازم است به سرعت شیر ورودی بخار و یا آب داغ بسته شود البته بهتر است در سیستم از شیر های برقی با فنر برگشت استفاده شود تا در صورت قطع برق خود شیر به سرعت بسته شود پس از بستن شیر بهتر است شیر تخلیه بخار یا آبداغ باز شود تا از غلیظ شدن بیش از اندازه محلول درون ژنراتور جلوگیری شود .

در چیلر های شعله مستقیم چون با قطع برق مشعل خاموش می شود فقط باید در صورت نداشتن شیر برقی رقیق سازی با فنر برگشت سریع شیر رقیق سازی دستی با ز نمود همانطور که می دانید زمانی که برق قطع می شود محلول موجود در ژنراتور به دلیل با لا بودن فشار این قسمت به صورت طبیعی به سمت ابزربر حرکت می کند و زمانی که ما شیر رقیق سازی را باز می کنیم مبرد با محلول درون ابزربر مخلوط می شود و در واقع محلول رقیق سازی می شود این عمل از بروز کریستال جلوگیری می نماید.

ثبت رکورد دستگاه

      بی گمان می توان گفت مهمترین مطلب در نگهداری چیلر های جذبی ثبت رکورد دستگاه به طور منظم و بررسی آن توسط فرد آگاه و مطلع می باشد  توجه به کوچکترین تغییرات رخ داده می تواند ما را در جلوگیری از یک خرابی و اتفاق ناگهانی کمک نماید دراین مورد می توان به موارد مهم درثبت  رکورد دستگاه به شرح زیر اشاره نمود.

 

1.     دمای بدنه پمپ ها(اسپری ،سلوشن و مبرد)

2.     دمای آب ورودی و خروجی سیستم وفشارآن

3.     دمای محلول در قسمت های مختلف

4.     دمای مبرد

5.     سطح مواد در قسمت های مختلف

6.     دمای آب ورودی و خروجی برج خنک کن

7.     آمپر مصرفی پمپ ها(اسپری ،سلوشن و مبرد)

8.     فشار داخلی دستگاه

9.     سرریز دستگاه یا هرگونه تغییرات ناگهانی در دما

 

 توجه:

روشن نمودن صحیح و درست در اول فصل و خاموش نمودن دستگاه در انتهای فصل از دیگر موارد بسیار مهم در چیلر های جذبی می باشد.



کریستال و رفع آن


کریستال شدن

در مورد کریستال شدن در چیلر های جذبی اظهار نظر های غیر واقعی زیادی شده است و معمولا آن را بسیار بزرگ و حاد نشان می دهند و این موضوع را یکی از دلایل رد گزینه چیلر های جذبی در مقایسه به چیلر تراکمی می دانند در صورتی که این پدیده ساده قابل پیش بینی و پیش گیری می باشد.

هم اکنون موادی یافت شده اند که در صورت اضافه نمودن به مواد دیگر امکان کریستال شدن آن وجود نخواهد داشت.

همانطور که می دانید کریستال یعنی متبلور شدن نمک  موجود در محلول این پدیده در دو زمان رخ می دهد یک در هنگامی که دمای محلول به شدت و سریع پایین بیاید و دیگری بالا رفتن بیش از حد غلظت مواد دستگاه که هر دو اینها قابل پیش بینی و جلوگیری نمودن است .

در چیلر ها عواملی مانند دمای پایین برج خنک کن ، نفوذ هوا وافزایش فشار درون چیلر ، قطع جریان آب سیستم در صورتی که فلو سویچ عمل نکند

در هنگام کریستال بلور های تشکیل شده نمک مجرای دستگاه را می بندد و این موضوع باعث جلوگیری از عملکرد سیکل دستگاه می شود تا تمام دستگاه دچار کریستا ل شود

از نشانه های کریستال نمودن دستگاه تغییرات در سطح مواد در قسمت های مختلف ،لرزش پمپ ها و ... می توان نام برد

کریستال معمولا در مبدل یا اطراف پمپ ها رخ می دهد .

نکته:

دستگاه که در آن کریستال رخ داده است تا زمان رفع کامل کریستال وکیوم نکنید.

جهت رفع کریستال هیچ گاه از شعله مستقیم استفاده نکنید.

چیلر های معمولا برای مقابل با این پدیده کنترل و روش های مختلفی دارند روشهای رفع کریستال مختلف است در آینده در مورد آنها بحث خواهیم نمود

 

 

 

 

رفع کریستال:

معمولا کریستال های جزء ای رخ داده با راه کار های موجود در دستگاه برطرف می شود و نیاز به عملیات خاصی ندارد ولی در صورت رخ دادن کریستال شدید به روش زیر عمل ی کنیم.

1.ابتدا سنسور ها و لوازم کنترلی در قسمت های مختلف که با دمای بالاتر از 100 درجه آسیب می بینند را از غلاف خارج می کنیم.

2.بر روی مدار برقی  فلو سوئیچ پل می زنیم.

3.پمپ های سیستم و برج را خاموش می کنیم.

4.شیر های ورودی و خروجی برج و آب سیستم را ابتدا می بندیم وسپس دو دور باز می نماییم .

5.تمامی مبرد آب مقطر دستگاه را به ابزربر منتقل می کنیم.

6.دستگاه را روشن نموده و با کنترل مشعل به طور دستی اجازه می دهیم

دمای محلول در حال گردش به 100 درجه افزایش یابد.

6. در این حالت کریستال رفع خواهد شد و از نشانه های آن می توان به رفع سرو و صدا و لرزش پمپ و همچنین سطح نرمال مواد در سایت گلاس را نام برد.

البته روش های دیگر هم وجود دارد مانند:

 اضافه نمودن آب مقط رو رقیق نمودن مواد و پس از رفع کریستال جدا نمودن مجدد آب مقطر تزریق شده

هشدار:

در صورت نداشتن آشنایی و اطلاعات فنی کامل در مورد چیلر جذبی هیچ گاه به این عملیات اقدام نکنید.

شرکت مهندسی اطلس تهویه پارس


شرکت مهندسی اطلس تهویه پارس نماینده انحصاری محصولات تهویه سنگین آکس(AUX) در ایران با تجربه مدیریتی بیش از 17 سال در زمینه سیستمهای تهویه مطبوع و تبرید با ارائه خدمات مشاوره، طراحی،بازدید فنی، فروش سیستمهای تهویه، نصب و راه اندازی و نگهداری و پشتیبانی پس از فروش و با ارائه طیف وسیعی از برترین سیستمهای تهویه مطبوع و تبرید در سال 1387 تأسیس شده تا با ارائه صنایع نوین در این صنعت پاسخگوی بسیاری از نیازمندیهای پروژه های کشور باشد.بهره گیری از نیروهای مجرب و متخصص در بخشهای مختلف، پتانسیل لازم برای انجام پروژه های بزرگ صنعتی و تجاری،مسکونی، اداری، و چند منظوره و... را بوجود آورده است. 


شرکت آکس پس از 25سال تلاش و کوشش و با همه محدودیت های موجود توانسته است با بکارگیری تعداد 30000 نفر پرسنل سرمایه ای معادل 12.2 میلیارد دلار بدست آورد.آکس در سال 2010 با درآمد سالیانه بیش از 26.2 میلیارد یوآن تحت نام های "AUX" و “Sanxing” توانست عنوان دو برند برتر را در کشور چین به خود اختصاص دهد.این شرکت با تولید سالیانه بیش از 7 میلیون دستگاه تهویه مطبوع و فروش آن در سطح بیش از150 کشور دنیا بعنوان یکی از سه شرکت برتر کشور چین در زمینه تولید محصولات تهویه مطبوع به شمار می آید. در حال حاضر شرکت آکس مجهز به کاملترین و پیشرفته ترین تجهیزاتی است که توسط کارخانه این شرکت و تحت نظارت متخصصان تهویه مطبوع از کشور ژاپن تولید می شوند. 
آکس در مراحل مختلف گسترش و پیشرفت خود مفتخر است که بعنوان تولید کننده محصولات کم مصرف انرژی شناخته شده و موفق به اخذ تائیدیه استانداردهای بین المللی از قبیل ISO9002، CE اروپا، TUVآلمان، هنگ کنگ، دوستدار محیط زیست ملی (National Environment Friendly)، CCE و ... گردیده است که مسلماً تاثیر بسزایی در دستیابی آن شرکت به جایگاه برترین تولید کننده های صنعت تهویه مطبوع داشته است. شرکت آکس با فروش بیش از 7 میلیون دستگاه از سیستم های تهویه مطبوع در طول مدت 5سال یکی از بزرگترین تولیدکننده های این محصولات در کشور چین و حتی در سطح دنیا به شمار می آید.