وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع
وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع

سیستم گردش آب در استخر


سیستم گردش آب در استخر

     سیستم گردش آب استخر تشکیل می شود از لوله کشی از ورودی به خروجی در این فاصله یک موگیر ، پمپ ها، گرمکن ها، فیلترها و تجهیزات کلر زنی نصب می گردند شکل (۱)

      این تجهیزات باید به گونه ای انتخاب گردند که افت فشار آب در مسیر گردش، حداقل باشد. در تعیین سرعت گردش یا تعداد دفعات تعویض آب استخر در روز، از قانون رقیق کردن متوالی استفاده می شود. در انتهای یک بار گردش کامل، وقتی که آب فیلتره و ضدعفونی می شود، درصد تصفیه آب 63% ، بعد از دو بار گردش حدود86% و بعد از سه بار گردش 95% خواهد بود. بعد از سه بار گردش افزایش درصد تصفیه اندک است. این نتیجه با بررسی های انحام شده روی گردش سه باره در روز، از نقطه نظر اقتصادی نیز تأیید شده است. جهت دستیابی به نتایج مورد نظر بر اساس راندمان فیلتر، گردش آب می باید تا اتمام کامل پریود گردش، ادامه یابد. عمل ضدعفونی با تهیه دیدن یک ماده رسوبی جهت غلبه بر آلودگی موضعی آب، به مثابه یک فاکتور ایمنی می باشد. این مبحث در آینده به طور جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

شکل ۱  گردش آب در استخر

 

2-5-1- پروسه سیرکولاسیون

1- آب استخر را از طریق خروجی هایی که در محیط استخر وجود دارد همچنین از طریق گاتر های سطحی و اسکیمرها استخر را ترک میکند .

2-آب به مقدار کمتری از طریق زهکش اصلی یا خروجی کفی ، استخررا ترک می کند

3- همچنین پمپ سیرکلاسیون استخر آب را به درون فیلترها می فرستد یا به درون فیلتر می مکد.

4- بالافاصله بعد از پمپ مقداری ذرات معلق موجود در آب وارد فیلتر میشوند.

5- اگر لازم باشد آب گرم می شود.

6- پیش از اینکه آب از طریق ورودیها که ترجیحا در کف استخر یا روی دیواره های ان قرار دارد وارد استخر می شوند باید از نظر شیمیایی ایمن شود.

 

 

 

شکل ۲ سیرکولاسیون آب استخر

 

 

پمپ های مناسب جهت گردش آب استخر 

    مناسبترین پمپ ها برای این نوع کار مداوم، پمپ های سانتریفوژ تک مرحله ای، با محفظه دو پارچه افقی و موتور محرک الکتریکی می باشند. پمپ می باید برنزی بوده و روی پایه بتنی نصب، تراز و محکم شود. شکل شماره (2-18) روش پیشنهادی تراز و محکم کردن  پمپ در محل استقرارش را نشان می دهند. پیچ های داخل فوندانسیون باید هنگامی که پمپ بوسیله فاصله پر کرن یا گوه در محل مستقر می گردد، با دست بسته شوند و سپس پایه دوغاب ریزک شود. بعد از سفت شدن دوغاب، پیچهای فونداسیون محکم شده و تراز بودن پمپ مورد بررسی مجدد قرار می گیرد هر گونه نا ترازی پمپ با قرار دادن فاصله پرکن یا گوه در زیر پمپ یا موتور اصلاح می شود.

چنانچه پمپ در محلی نصب شود که لازم باشد سر و صدای ناشی از ارتعاش پمپ محدود گردد، این فونداسیون بتنی باید با چنان ابعادی ساخته شود که وزن آن حداقل دو برابر وزن پمپ باشد. پمپ می باید تا حد ممکن نزدیک استخر و زیر خط سطح آب استخر نصب گردد.      

   
                                                                                         

        

این اقتصادی ترین حالت نصب پمپ بوده و غوطه وری دائمی پره های پمپ را اطمینان می دهد. علی رغم اینکه پمپ های متناوب (سیلندرـ پیستونی) قادرند دبی و هد مورد نیاز را تأمین نمایند، نمی باید در چنین تأسیساتی مورد استفاده قرار گیرند. این پمپ ها به آب در جریان به سوی فیلتر، یک حرکت ضربانی می دهند که با آرمش مورد لزوم برای یک فیلتراسیون ایده آل مغایرت دارد. تأسیساتی با یک زوج پمپ موازی، جریان و گردش دائمی آب را به نحو ایده آلی تضمین می کند. نصب پمپ دوم یا رزرو این امکان را فراهم می آورد که هنگام تعمیر یا سرویس یکی از پمپ ها، گردش آب توسط پمپ دیگر بدون وقفه ادامه یابد، همچنین با استفاده از دو پمپ کل آب سیستم را می توان ظرف مدت چهار ساعت تخلیه نمود.

     ظرفیت پمپ گردش دهنده آب می باید به اندازه ای باشد که کل آب استخر را ظرف مدت هشت ساعت گردش داده و یک فیلتر را در یک زمان با شدت جریانی معادل چهار تا پنج برابر شدت جریان عادی در فیلتر، پس شویی(back wash) نماید. اما هد پمپ (افت فشار) اساساً بستگی به نوع فیلتری دارد که با پمپ مورد استفاده قرار می گیرد. برای فیلترهای شنی فشاری ، افت فشار تقریباً 5 تاLb15 است و از این رو استفاده از پمپهای سیرکولاتور فشار ضعیف با هد تقریباً 50 فوت آب، رضایت بخش خواهد بود. اما فیلترهای خاک سیلیسی، بسته به طول مدتی که بدون تعویض خاک سیلیسی و یا دیاتمایت کار می کنند، افت فشاری تا Lb35 ایجاد می نمایند. بنابراین، چنانچه هد پمپ 100 فوت آب باشد، عموماً استفاده از فیلترهای خاک سیلیسی با پمپ سیرکولاتور، رضایت بخش خواهد بود. اگر پمپ انتخاب شده فاقد یک ظرفیت یکنواخت در فشارهای دهش مختلف باشد، بکار بردن یک کنترل کننده شدت جریان یا تنظیم کننده جریان، لازم است به ویژه زمانی که از فیلترهای نوع خاک سیلیسی استفاده شود. این تنظیم کننده جریان عبارت است از شیری که در قسمت گردابی یک لوله ونچوری نصب شده و تحت تأثیر اختلاف فشار جریان آب در گذر از گلویی ونچوری ، عمل می نماید. برای مثال  برای استخری با ظرفیت 120375 گالن و سه بار تعویض کامل آب در 24 ساعت سرعت گردش آب را می توان به ترتیب زیر محاسبه نمود:

                                    




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد