وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع
وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع

سیم کشی کمپرسورهای کوچک آبسردکن،یخچال و... تیپRSIR

 دیاگرام سیم کشی برداشته شده ار کاتالوگ کمپرسور

  تصویر رله کمپرسور که مشتمل بر ترمیستور و رله اورلود می باشد

 

نقشه سیم کشی که به صورت رنگی بیانگر نحوه سیم کشی کمپرسور و ارتباط آن با موتور فن ،ترموستات و لامپ روشنایی را نشان می دهد

 

شرح مدار الکتریکی کمپرسور بسته 1/6 hp تک فاز دانفوس با کارکرد القایی بوسیله راه انداز مقاومتی (RSIR) :

 

RSIR: Resistant Start Induction Run

 

از آنجا که این کمپرسور برای توان های پایین است دارای موتور تک فاز بوده که اصول کار آن مانند موتورهای سه فاز بر خاصیت القایی استوار است و برای چرخش به میدان دوار نیاز دارند. ولی از آنجا که تنها یک سیم پیچ دارند، میدان دوار ناشی از جریان های سه فاز در آنها وجود ندارد. همچنین در زمان شروع چرخش موتور برای غلبه بر نیروی اینرسی و تبدیل وضعیت ساکن به دوار نیاز به نیرویی بیش از گشتاور یک سیم پیچ است. به همین جهت برای راه اندازی آنها نیاز به روش ها و وسایل دیگری است.

روشی که در این موتور این کمپرسور بکار رفته، استفاده از یک سیم پیچ کمکی (راه انداز) است که با سیم پیچ اصلی موازی بسته شده و از نظر مکانی در استاتور 90 درجه فاصله دارد. جریان عبوری از این دو سیم پیچ به کمک هم میدان دواری ایجاد می کند که مانند موتورهای سه فاز گشتاور لازم را جهت گردش روتور ایجاد می کند.

بعد از اینکه موتور دور گرفت، گشتاور مورد نیاز برای چرخش آن کم شده و دیگر نیازی به گشتاور سیم پیچ راه انداز نیست. یعنی می توان آن را از مدار خارج کرد. برای این کار روش های متفاوتی وجود دارد. اما روشی که در این مدل بکار رفته، استفاده از یک مقاومت متغیر حرارتی (ترمیستور) است که در اثر افزایش دمای ناشی از عبور جریان، میزان مقاومتش افزایش می یابد.

در صورت وصل شدن ترموستات فاز از آن عبور کرده و به اور لود و فن کندانسور می رسد. اگر مقدار جریان بیش از حد مجاز باشد، اور لود مدار را قطع می کند. همزمان فن کندانسور نیز شروع به کار می کند.

بعد از عبور فاز از اور لود، به پایه ی مشترک دو سیم پیچ رسیده و موتور کمپرسور تحت تاثیر میدان های مغناطیسی سیم پیچ اصلی و راه انداز به کار می افتد. پس از چند لحظه که موتور دور گرفت، ترمیستور گرم شده و مقاومتش افزایش می یابد. با افزایش مقاومت مسیر سیم پیچ راه انداز، جریان مسیر کم مقاومت تر را انتخاب کرده و سیم پیچ راه انداز که با ترمیستور سری بسته شده عملا از مدار خارج می شود و موتور تنها با سیم پیچ اصلی به کار خود ادامه می دهد. ترموستات بر اثر سرد شدن و کاهش دمای یخچال، مدار را قطع کرده و موتور کمپرسور خاموش می گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد