وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع
وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع

خطوط انتقال گاز

مراحل جوشکاری

کلیه جوشکارانی که در نظر است در پروژه به کار گرفته شوند می بایست قبلا در آزمایش جوشکاری بر اساس استاندارد Api-1104 مورد ارزیابی قرار گیرند تا پس از تایید و صدور کارت و مجوز جوشکاری در اجرای پروژه به کار مشغول گردند .

1- برای علامت گذاری جوش های باید از گچ یا رنگ مخصوص استفاده شود .

2- هر جوشکار باید شماره ای را هک در زمان آزمایش برای این تعیین شده با گچ مخصوص مجاور قسمتی از جوش که به وسیله خود او انجام شده در ربع بالای لوله یادداشت کند . در این حالت استفاده از سنبه های فولادی مجاز نمی باشد .

3- اگر جوشکاری به هردلیلی کار را ترک نماید شماره ی او نباید توسط جوشکار دیگر مورد استفاده قرار گیرد .

4- اگر جوشکاری به هر دلیل بیش از شش ماه جوشکاری نکرد و مایل به بازگشت به سرکار خود باشد لازم است مجددا در آزمایش شرکت نماید و در صورت قبولی , شماره جدیدی به او داده خواهد شد .

5- برای هر تغییر در قطر لوله ضخامت جداره , جنس لوله , نوع جوش و جنس الکترود باید روش جوش کاری جداگانه ای مورد استفاده قرار گیرد . هر تغییری باید بر اساس مفاد مشروحه تحت عنوانEssential)

(bariable مندرج در استاندار (API-1140 )در روش جوشکاری ایجاد شود و باید روش جدیدی برای جوشکاری تنظیم گشته و مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد .



موقعیت های جوشکاری

الف  جوشکاری چرخشی ( دراین حالت جوشکار ثابت بوده و لوله می چرخد )(Rotating)

ب- جوشکاری ساکن (دراین حالت لوله ثابت بوده و جوشکار حرکت می کند )

(position) فقط جوشکارانی که برای جوشکاری قسمت به انتخاب وقبول شده اند می توانند بدون آزمایش جدید در قسمت الف جوشکاری کنند ولی در هر حال برای ترفیع از گروه الف به ب احتیاج به آزمایش مجدد خواهد بود .

الکترودهای جوشکاری

جهت جوشکاری هر یک از پاس های جوش , در هر قطر و ضخامت و جنس لوله , الکترود های خاصی در استاندارد های مربوطه تعریف شده است , لذا باید متناسب با هر پروژه , دستورالعمل مناسب و منطبق بر شرایط فنی و خصوصی جهت مصرف و کاربرد الکترود ها نوشته و پس از تایید بازرسی فنی به کارگیری شود .



آماده کردن سر لوله ها برای جوشکاری

وضعیت کلیه سرلوله ها باید از جوشکاری مورد بازرسی قرار گیرد تا عیوبی که ممکن است به کیفیت جوشکاری صدمه بزند تصحیح گردد . کلیه پخ ها و لبه های هر شاخه از ردیف کردن آن باید از اجسام خارجی تمیز گردند تا موجب اختلال در امر جوشکاری نشوند . روش تمیز کاری می تواند با کمک برس یا سمباده برقی و یا سوهان کاری دستی انجام شده و کلیه پخ ها و لبه ها تا حد براق شدن فلز تمیز گردند . پس از زدودن داخل هر سرلوله قطر داخلی هر لوله با استفاده از وسیله اندازه گیر داخلی متناسبی کنترل خواهد شد . هر طول لوله که اجازه حرکت آزادانه وسیله اندازه گیری داخلی را نده مردود شناخته خواهد شد.

چنان چه سرلوله به اندازه ای صدمه دیده است که جوشکاری رضایت بخشی روی آن امکان پذیر نباشد , باید سرلوله با دستگاه مخصوص برش بریده و پخ زده شود تا سرلوله مناسبی برای جوشکاری به وجود آید . بر روی کلیه اقلام مردود باید به طور واضح با رنگ قرمز کلمه مردود نوشته شده و ضمن خارج کردن آن ها از کارگاه در محل مناسبی انبار گردند .



پخ زدن سرلوله

برش و پخ زدن لوله ها با مشعل اکسی استیلین به صورت دست و بدون کمک دستگاه مجاز نمی باشد . کلیه پخ های کارگاهی  را می توان با استفاده از هر یک از ماشین های پخ زنی Bevelling machine یا ( Pipe cold cuter Facing ) انجام داد . مطابقت پخ آماده شده در محل کار با شماتیک پخ نشان داده شده در روش جوشکاری الزامی است . در صورتی که از دستگاه Bevelling با مشعل اکسی استیلن استفاده شود لوله ها در صفحه عمود بر محور طول لوله انجام خواهد شد . لوله هایی که باید جوش لب به لب شوند مشخصات پخ آن ها باید مطابق پخ شرح داده شده در روش جوشکاری لب به لب باشد .

------

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد