وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع
وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

وبلاگ مهندسی مکانیک(تاسیسات حرارتی و برودتی)

تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع

شیر ها

شیرهای گلوب فولادی | Steel Globe Valve

    شیرهای گلوب فولادی | Steel Globe Valve

    خصوصیات و مزایای فنی شیرهای گلوب مخصوص کنترل دبی و فشار :

    - دیسک و محور غیر گردان – پیچ بیرون
    - امکان کنترل دقیق و موثر دبی و فشار با حداقل استهلاک ممکن و حداقل ایجاد ارتعاش و صدا به علت یکپارچگی دیسک و محور
    - سهولت تعویض قطعات و سرویس بدون نیاز به خارج کردن شیر از خط لوله 
    - طول عمر زیاد شیر به علت استنلس استیل بودن سطوح آببندی کننده و محور
    - قابلیت تحمل سرعتهای بالا
    - مدرج بودن
    - امکان تبدیل شیرهای دستی به برقی
    - قیمت فوق العاده مناسب نسبت به شیرهای کنترل سوزنی (Needle Valve) با کارایی یکسان
    - پوشش رنگ : رنگ پودری کوره ای با مکانیزم پاشش الکترواستاتیک( در صورت درخواست مشتری پوشش رنگ به صورت : رنگ آستری، اپکسی زینگ ریچ و رنگ رویه، اپکسی پلی آمید نیز قابل اجرا می باشد)
    - اندازه پیشانی تا پیشانی (Face To Face ) در شیرهای چدنی طبق استاندارد DIN 3202 (ستون F1 )
    - اندازه پیشانی تا پیشانی (Face To Face ) در شیرهای فولادی طبق اندازه های ذکرشده در جدول ابعاد شیر
    - سوراخکاری فلنج های فولادی طبق استاندارد DIN 2501 معادل ISO 7005-1 (با توجه به درخواست مشتری فلنج شیر طبق استاندارد A.S.A 150, 300 نیز تولید می شود)
    - سوراخکاری فلنج های چدنی طبق استاندارد ISO 7005-2
    - ماشینکاری نشیمن گیربکس طبق استاندارد ISO 5211
    - تست نهایی طبق استاندارد ISO 5208



    مقایسه شیرهای گلوب با شیرهای سوزنی، کشویی و پروانه ای:

    در اکثر شهرهای ایران، شبکه های آبرسانی توسط شیرهای کشویی (Gate Valves) و بصورت دستی کنترل می شوند که این موضوع دو مشکل اساسی را در پی دارد :
    1- شیرهای کشویی به هیچ عنوان برای کنترل مناسب نیستند و صرفاً می توانند به عنوان شیرهای قطع و وصل مورد استفاده قرار گیرند. یعنی این شیرها یا باید تمام باز باشند و یا تمام بسته، چون منحنی مشخصات این شیرها بگونه ای است که تا 90 درصد کورس حرکتی دیسک شیر، تغییرات بسیار اندکی در دبی و فشار ایجاد کرده ولی در 10 درصد انتهایی تغییرات شدیدی ایجاد می کنند. در این حالت کنترل باید در مقاطع عبور خیلی کوچک در داخل شیر انجام شود و این موضوع باعث افزایش سرعت جریان شده و ایجاد جت آب می کند که نشیمن های آببندی کننده شیر را که اغلب از جنس برنج خیلی نرم هستند سریعاً از بین می برد. در شیرهای پروانه ای نیز همین جت آب پس از مدتی به سطح آببندی شیر صدمه می زند.
    2- مکانیزم آببندی شیرهای کشویی بر مبنای تماس دو سطح گوه مانند دیسک و نشیمن آببندی در انتهای کورس حرکتی دیسک شیر است، بدین معنی که دیسک در حالتهایی که تماماً بسته نیست در داخل شیر حالت لقی دارد. این حالت لقی باعث می شود که در اثر عبور جریان آب، دیسک شیر دائماً در حال ارتعاش بوده و باعث تخریب قطعات داخـلی شیر می شود.

    بنابر این بهره برداری و کنترل شبکه های آبرسانی با استفاده از شیرهای کشویی که در اکثر شهرهای کشور رایج است هزینه های تعمیرات و نگهداری فوق العاده بالایی دارد. بخشی از این هزینه ها از بابت تخریب شیرها و بخش دیگر از بابت هزینه های پرسنلی که این عملیات را انجام می دهند، می باشد(که عملاً نیز نمی توانند شرایط مطلوبی را ایجاد کنند).

    برای کنترل فشار یا دبی باید از شیرهایی با مکانیزم پیستونی استفاده کرد. این شیرها عبارتند از شیرهای گلوب مخصوص کنترل دبی و فشار(Globe Valves) و یا شیرهای سوزنی (Needle Valve)

    شیرهای سوزنی بسیار گران هستند و معمولاً در جاهایی که توجیه اقتصادی داشته باشند از آنها استفاده می شود. برای استفاده در شبکه های آبرسانی و خطوط انتقال، شیرهای گلوب پیشنهاد می شوند، چرا که این شیرها تا حدود بسیار زیادی همان خصوصیات کنترلی شیرهای سوزنی را دارا هستند و چون قیمت این شیرها بسیار ارزانتر از شیرهای سوزنی است، استفاده از این شیرها توجیه اقتصادی دارد.

    موارد استفاده شیرهای گلوب مخصوص کنترل دبی و فشار:

    در انشعابات خطوط که تقریباً در همگی آنها نیاز به کنترل جریان داریم، ترجیحاً باید از شیرهای گلوب استفاده شود تا به راحتی بتوان جریان را به صورت دستی کنترل کرد. همچنین استفاده از این نوع شیر به عنوان شیر تخلیه خطوط لوله مقرون به صرفه است چرا که شیرهای تخلیه معمولاً در مناطق پست و کم ارتفاع نصب می شوند و چون در هنگام تخلیه سرعت جریان آب در این نقاط بسیار زیاد است، استهلاک بسیار بالایی را برای شیرهای کشویی و پروانه ای در بر دارد. 

    ولی در شیرهای گلوب ساخت شرکت به خاطر یاتاقان بندی محور و دیسک در سه نقطه بالا، وسط و پایین و به دلیل یکپارچگی محور و دیسک (که این یکپارچگی اجازه هر گونه لق بودن را از دیسک سلب می کند) و به دلیل اینکه محور و دیسک فقط حرکت طولی دارند، لذا هیچگونه ارتعاش و لرزشی در دیسک وجود ندارد در نتیجه شیر قابلیت تحمل سرعتهای بالا را دارد، همچنین چون قسمتهای حساس داخلی این شیرها شامل محور، بازوهای یاتاقان، نشیمن آببندی کننده و قسمتهای متحرک داخلی از جنس فولاد ضد زنگ (Stainless Steel) می باشنـد، لذا در مقابـل خوردگی و فرسـایش بسیار مقـاوم هستند. 

    این شیـرها هم به صورت دستی عمـل می کنند و هم اینکه با نصب یک اکچوئیتر قابلیت تبدیل به سیستم الکتریکی یا پنوماتیکی را دارند. همچنین این شیرها دارای نشانگر میزان باز شدگی نیز هستند و به راحتی می توان شیر را به میزان دلخواه و مورد نظر باز یا بسته کرد.

    نکته بسیار مهم :

    در خطوط انتقال و شبکه های آبرسانی سهولت و سرعت سرویس، نگهداری و تعمیر شیرآلات از اهمیت بالایی برخوردار است. شیرهای گلوب برخلاف سایر شیرهای کنترل که به علت مکانیزم پیچده نیاز به سرویس و نگهداری خاص و پیچیده دارند، به علت طرح خاص، سرویس و نگهداری بسیار ساده ای دارند و در صورت نیاز به انجام تعمیرات بر روی شیر، دمونتاژ، مونتاژ، تعمیر و تعویض کلیه قطعات داخلی شیر بیش از یک یا دو ساعت بطول نخواهد انجامید و در هیچ حال نیاز به خارج کردن شیر از شبکه وجود ندارد، در حالیکه در شیرهای سوزنی در صورت نیاز به تعمیرات حتماٌ باید شیر از شبکه خارج شود تا امکان دسترسی به قسمتهای داخلی شیر فراهم گردد، که در اکثر مواقع، شیر جهت تعمیرات باید به کارخانه سازنده فرستاده شود و این امر مستلزم چندین روز قطعی جریان در آن نقطه از شبکه است.

    شیرهای هوای دیسکی | Disk Air Valve

      شیرهای هوای دیسکی | Disk Air Valve

      این نوع شیرهای هوا در محلهایی که نیاز به ورود هوا با حجم زیاد باشد، مورد استفاده قرار می گیرند. نحوه عملکرد این نوع شیرها بدین صورت است که در حالت عادی که جریان در خط لوله وجود داشته و فشار خط مثبت باشد، شیر کاملاً بسته است. 

      هنگامیکه فشار در خط لوله و در محل شیر هوا تقریباً به منفی نیم متر ستون آب کاهش یابد، شیر شروع به باز شدن کرده و هوا را به داخل خط وارد می کند. با ادامه کاهش فشار و رسیدن فشار منفی به تقریبا 2 متر ستون آب، شیر در حالت تمام باز قرار گرفته و حداکثر دبی هوای ممکنه را وارد خط می کند. 

      پس از ورود هوا به سیستم با افزایش فشار، دیسک شیر هوا با نیروی اعماشده به آن بسته ل می شود. برای جلوگیری از بسته شدن سریع و ایجاد ضربه، سیستم ترمز هوا با استفاده از سیلندر و پیستون در این شیرها تعبیه شده است تا بسته شدن شیر بصورت آرام و بدون ضربه انجام پذیرد.

      نحوه تست شیرهای هوا :
      این شیرها باید در فشار منفی تقریبا نیم متر ستون آب ( 0.05- bar) شروع به باز شدن کنند و در فشار منفی 2 متر ستون آب ( 0.2- bar) در حالت تمام باز باشند.

      نام وجنس قطعات شیرهای هوای دیسکی :
      شیرهای هوای دیسکی | Disk Air Valve
       
       
       

      شیرهای کنترل پمپ | Control Pomp Valve

        شیرهای کنترل پمپ | Control Pomp Valve

        موارد کاربرد :
        اصولاً پمپ های سانتریفوژ باید در مقابل شیر خروجی بسته استارت زده شوند و پس از رسیدن فشار پمپ به فشار دبی صفر (Shut off Head) شیر خروجی به آرامی باز شود تا اولاً راه اندازی پمپ آسان تر صورت گیرد و ثانیاً از ایجاد ضربت قوچی جلوگیری به عمل آید. همچنین در هنگام خاموش کردن پمپ نیز باید اول شیر خروجی پمپ به آرامی بسته شده و سپس پمپ خاموش شود تا ضربت قوچی به حداقل ممکن کاهش یابد.

        برای این کار یا باید با صرف هزینه ها ی هنگفت از شیرهای قطع و وصل معمولی مانند شیر پروانه ای و یا شیر کشوئی مجهز به محرک الکتریکی با سیستم مدار فرمان مناسب برای باز و بسته کردن به موقع شیر استفاده شود و یا به راحتی از شیرهای کنترل پمپ ساخت شرکت مکانیک آب با ضریب اطمینان بالا، عمر طولانی، ایمنی بیشتر و هزینه کمتر استفاده نمود. 

        از آنجایی که بدنه این شیرها از نوع Globe است در نتیجه عمر طولانی تری نسبت به سایر شیرها دارند، همچنین به جای سیستم الکتریکی 380 ولت سه فاز، می توان از برق D.C در انواع ولتاژهای مختلف استفاده کرد که ایمنی بیشتری به همراه دارد.

        مشخصات شیرهای کنترل پمپ فولادی :
        - نوع پیستونی مجهز به مدار فرمان پیلوت دار
        - در سایزهای 500- 50 میلیمتر
        - فشار کار 40-10 بار
        - سوراخکاری فلنج طبق استاندارد DIN 2501 معادل ISO 7005-1 (با توجه به درخواست مشتری فلنج شیر طبق استاندارد A.S.A 150, 300 نیز تولید می شود)
        - تست نهایی طبق استاندارد ISO 5208

        مشخصات شیرهای کنترل پمپ چدن داکتیل :
        - نوع پیستونی مجهز به مدار فرمان پیلوت دار
        - در سایزهای 500- 50 میلیمتر
        - فشار کار 25-10 بار
        - اندازه پیشانی تا پیشانی (Face To Face ) شیر طبق استاندارد DIN 3202 ( ستونF1)
        - سوراخکاری فلنج طبق استاندارد ISO 7005-2 
        - تست نهایی طبق استاندارد ISO 5208

        مدار فرمان شیر کنترل پمپ پیلوت دار :
        1- شیر سولنوئیدی
        2- شیر سوزنی
        3-تخلیه
        4 - کلید حد
        5- صافی 
        6- شاتل ولو
         
         
         

         
        نظرات 0 + ارسال نظر
        برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
        ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد